Vi älskar er lika mycket

En dag sa min son, som då  var knappt två år och snart skulle bli storebror, att han var ledsen. Han satt bara mitt på golvet och sa det, så jag blev lite orolig. När jag frågade honom sa han att det var för att jag hade en bebis i magen. Och det kan man väl förstå, att man kan känna sig lite ledsen när en bebis ska komma och dela uppmärksamheten. Efter den här händelsen köpte jag en bok till min son, nämligen Vi älskar er lika mycket.

Det är bok om tre björnsyskon, mamma- och pappabjörn och om kärlek. Björnungarna funderar kring om föräldrarna älskar dem och hur de kan veta det. Dessutom undrar var och en för sig om mamman och pappan verkligen tycker om dem lika mycket som syskonen eftersom de har saker som är annorlunda. De bestämmer sig för att fråga vem mamman och pappan tycker allra mest om. Vad svaret blir kan du gissa av bokens titel.

Vi älskar er lika mycket är en helt igenom väldigt gullig bok. Texten är söt och lite charmig. Det är Sam McBratney som står för originaltexten och Lennart Hellsing för den svenska texten. Bilderna är gjorda av Anita Jeram och är även de väldigt söta. Det här är en bok som jag rekommenderar varmt till alla blivande storasyskon.


Vi älskar er lika mycket

Författare: Sam McBratney
Illustratör: Anita Jeram
Svensk text: Lennart Hellsing
Förlag: Eriksson & Lindgren
Antal sidor: 32
ISBN: 9789185199099
Köp: Jämför priser

Jag älskar dig så mitt hjärta brister

Hugo är ny i klassen. Hugos mamma har skickat ut ett brev till föräldrarna där det står att Hugo är speciell. Selma tycker att Hugo är super-speciell. Selmas mamma har inte läst lappen som Hugos mamma skickade ut så hon vet inte hur speciell Hugo är. Selma älskar Hugo, ja, av hela sitt hjärta! Hon vet att han är speciell. Fröken har sagt att alla barn är speciella och Hugo är den mest speciella Selma vet. Tyvärr förstår inte Selmas mamma vad det är som är så speciellt med Hugo utan hon blir osäker och rädd när HUgo är på besök. Hon säger att han är sjuk. Selma och Hugo förstår inte, det va ju förra veckan Hugo var förkyld. Nu är han ju frisk.

Jag älskar dig så mitt hjärta brister är fin bok om ett annorlunda ämne. Jag kan inte minnas någon annan än Brumma, Bamses minsta dotter, med någon form av utvecklingsstörning och det är på tiden att detta kommer upp i barnböcker igen. Boken behandlar ämnet ur en barns synvinkel, på ett sådär naturligt sätt det kan vara för barn. Eftersom boken riktar sig till barn i åldern från sex år är det ju några år kvar till att Kicken kan ta del av den. Jag ser fram emot dialogen med honom då och hoppas innerligt att detta är något som han redan ser som naturligt.

Sagan om Hugo och Selma är gedigen och fungerar bra som en bok att dela upp på flera lästillfällen med hjälp av de olika kapitlen i boken. Det passar också bra att använda dessa pauser till att diskutera de frågetecken som dyker upp på vägen. Detta är en varm bok med mycket hjärta. Inget är annorlunda med Hugo, han är bara speciell. Och det är vi ju alla?

Jag älskar dig så mitt hjärta brister

Författare: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist
Formgivning: Katarina Dahlquist
Förlag: Sagolikt Bokförlag (här kan man även se ytterligare smakprov ur boken)
Antal sidor: 72
ISBN: 9789197668125
Köp: jämför pris här

Om kärleken till ett bonussyskon

Holmberg, B - Alice varannan vecka - 29671193Böcker om kärlek har alltid gjort mig lite varm i hjärtat, särskilt om unga människors kärlek till varandra, även små barns. Den kärleken är också äkta och på riktigt, bör tas på allvar. Den kärleken är känslig på ett helt annat sätt än den man känner som vuxen, får jag för mig. Det är den kanske inte, men det är lite så jag känner när jag läser om unga människors kärlekstankar.

Jag har precis läst Alice varannan vecka, en liten fin bok om Hjalmar och Alice, som är låtsassyskon. Varannan vecka bor de tillsammans med sina föräldrar; Hjalmars pappa Kent och Alices mamma Carolin.
Hjalmar är kär i Alice, men själv babblar hon mest om sin andra låtsasbror, Jimmy, som hon bor med de andra veckorna. Alice bor på andra sidan väggen i det rum som pappa Kent delat av med en riva-på-en-kvart-vägg (utifall att de måste flytta, då är det bara att slå ner den). Väggen är så tunn att Hjalmar kan ligga och lyssna när Alice andas om nätterna.

Nu ska de alla åka på semester tillsammans i tre veckor. Kent, Carolin, Hjalmar och Alice. De ska bo i en stuga och fira lite sommar.
Alice är föga intresserad av att umgås med Hjalmar på semestern och stänger mest in sig på sitt rum (där hon säkert mejlar till Jimmy, tänker Hjalmar). En dag säger Alice att hon misstänker att Kent och Carolin inte kommer att vara tillsammans så länge till, att det kanske tar slut.
Men då kommer Hjalmar inte få träffa Alice mer, det klarar han inte! Han måste få ha Alice i sitt liv!


Boken är fin, med små illustrationer bland bladen!

Kärleken mellan syskon är säkerligen en svårare kärlek än om man bara träffas i skolan eller på träningen. Hur ska man tackla att man är kär i sin, om än inte riktiga, syster?

Alice är till en början en ganska trist tjej, tänker jag. Inte så trevlig (tonårstrots, finns det något sådant?), faktiskt. Varför är Hjalmar intresserad av henne, som ändå inte bryr sig om honom nämnvärt och mest pratar om sin andra bonusbrorsa, Jimmy och stänger in sig på sitt rum.
Ja, det man inte har, det suktar man efter. Litegrann är det ju så. Alice mjuknar dock lite i slutet av boken och man anar en ljusare framtid för henne och Hjalmar.
Boken tar ju dessutom upp det ständigt aktuella ämnet, familjen. Här är det nya familjekonstellationer och det är lite så det ser ut idag, kärnfamiljen ändras och andra former av familjesituationer tar vid.

Alice varannan vecka
Författare: Bo R Holmberg
Bild och formgivning: Li Söderberg
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 80
ISBN: 978-91-29-67119-3
Köp: Jämför priser

Min syster är en ängel


Ulfs syster är en ängel. En ljushårig, busig, snäll och underbar ängel. Hon är den bästa syster man kan ha, tycker Ulf! Ingen annan kan se henne, förutom han.
Han önskar att det fanns choko-kola och Blodapelsinläsk i himlen, för det är något han verkligen vill att hans syster ska få smaka.
En dag kommer Ulf på att han vill visa sin syster hur det är på jorden så han tar på sig en blond, lång peruk och en röd klänning och går ut och visar henne hur det ser ut. Han går till kiosken och köper kola och läsk, för hon måste få smaka hur en perfekt seg kola smakar och hur en kall Blodapelsin kittlar i munnen.

Han klättrar upp i ett träd för att hon ska få känna svindeln när man sitter högt ovanför marken, under himlen. Han visar henne sina bästa vänner, Björne och Berra, och så tar han med henne på bio också.
Han visar henne alla de saker som han tycker är viktiga här på jorden. Så att hon ska känna att hon fått vara med om roliga, speciella saker.


Ulf visar sin syster hur det känns att sitta högt uppe ovanför marken, under himlen

Men till sist mÃ¥ste Ulfs syster iväg, hon har inte tid att stanna kvar hos honom…hon ska iväg med vinden.

Men någon gång kommer de att träffas igen, det vet Ulf.

Att vet att man har ett syskon, men aldrig träffat det, måste vara en underlig känsla. En person man är släkt med, i nära relation till. Inte bara en släkting, utan ett riktigt syskon! När ett syskon inte längre finns i ens närhet eller dör, kan det kännas bra att få någon tröst. Den här boken tar upp ämnet på ett jättefint sätt.
På ett humoristiskt och samtidigt allvarligt vis berättar Ulf Stark att döden inte är slutet, att man kan ha en relation med sin syster trots att hon inte går omkring på jorden, rent fysiskt. Att det är viktigt.

En fin, viktig bok om hur man bearbetar döden och om kärleken till ett syskon.

Den här boken vann 1996 Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok!

Min syster är en ängel
Författare: Ulf Stark
Illustrationer: Anna Höglund
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 32
ISBN: 9789150100327
Köp: Jämför priser

Morfar blir kär

Filip går till morfars kiosk  varje dag efter skolan. Där hjälper han morfar och när de stängt kiosken har de sällskap hem och pratar om allt möjligt. Men en dag är kiosken stängd och där sitter en lapp som säger att morfar har blivit sjuk. Filip skyndar hem till morfar och får träffa doktor Inga som tar hand om morfar som ligger i sängen och äter choklad och vindruvor.

Det visar sig att morfar blivit kär. Ena dagen är han jätteledsen och ingenting är roligt och nästa dag mår han som en prins och skrattar åt allt.

Morfar blir kär är en sprudlande glad bok om en morfar som inte är så där tråkigt platt och snäll och gammal som vuxna människor i barnböcker ofta blir. Texten handlar egentligen inte så mycket om kärlek eller känslor, men blir en jättebra utgångspunkt att reflektera vidare.

Jag gillar dessutom det annorlunda formatet på den här boken! En bilderbokspocket. Dryga 15 x 15 cm med mjuka pärmar och en ögla för att kunna hänga upp boken. Perfekt när man är ute och reser!

Morfar blir kär
Författare: Gabrielle Frödén
Illustratör:Gabrielle Frödén
Förlag: Olika förlag
Antal sidor: 24
ISBN: 9789185827053
Köp: Jämför priser