Små raringar

Llewellyn, S - Små Raringar - 29664911
Gillar du böckerna om syskonen Baudelaire, eller kanske Edgar & Ellen? Då tror jag att du kommer finna den här boken ganska spännande.
Familjen Raring består av tre odrägliga barn med en ännu odrägligare pappa och en mamma som inte är den riktiga mamman i familjen, utan Pappa Rarings gamla sekreterare. Hemma hos familjen Raring förbrukas nannies på löpande band, det busas och knasas, stojas och äventyras.
Barnen är dock odrägliga enbart på grund av sina ännu värre päron, egentligen vill de inget hellre än umgås med dem, få vara med dem, göra saker med sin pappa och hans nya fru.
En dag vill Herr och Fru exsekreterare Raring ut på galej men den senaste nannyn avslutade sitt arbete abrupt, som alla de andra nannysarna de haft… Pappa Raring får ringa runt till olika nannyförmedlingar för att med alla medel (d.v.s mutor) få hem en nanny som kan passa barnen medan han och hans fru går på festligaste festen i staden.

Så kommer då till slut nanny Pete, från AAA Alla Tiders…och det blir inte riktigt som Raringarna väntat sig…

En nalleröv spelar dessutom en ganska stor roll i den här boken. Knasigt? Ja, lite kanske.

En fartfylld bok med mycket humor och värme trots den kyliga stämningen inom familjen Raring. Roliga, språkliga, fyndigheter är något jag verkligen gillade med den här boken. Särskilt pappa Raring är rolig med sitt formella pratande:

Pappa Raring till sin fru:

”Gå nu och verkställ din personvård, så ska jag jobba vidare mot en lösning på personalproblemet.”

Pappa Raring ringer:
”God afton”, sa pappa Raring. ”Jag planerar utökning av min medarbetarstab med en kraft på barnskötselsidan. Erfarenhet ett måste. Förmåga att växa med uppgiften. Endast seriösa sökande.”

Formatet är också trevligt. En lite mindre bok i sin form. Fint utformad och snyggt omslag. Synd dock, att det inte finns några illustrationer inuti boken. Det hade lyft den mer!

Kan också meddela att det finns fler böcker om Raringarna; Värsta Raringar och Superraringar.

Små raringar
Författare: Sam Llewellyn
Omslag av: David Roberts
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 288
ISBN: 978-91-29-66491-1
Köp: Jämför priser

Annas dagbok

Plötsligt inträffar en katastrof i Sverige, landet lagom. Landet där ingenting farligt kan hända, dit inga krig tar sig och inga större naturkatastrofer drar fram.
En dokusåpa vid namn Skeppet följs av större delen av Sveriges befolkning. Den här dokusåpan handlar om ett forskningsfartyg på uppdrag i Norra Ishavet. På fartyget är det dock någonting som inte riktigt är som det ska. En dag, under direktsändning, ramlar en av männen på fartyget ihop och sedan blir rutan alldeles svart. När fartyget kommer tillbaka till Sverige är det med pompa och ståt, Kungen och Drottningen tar emot och hela Stockholm är ute för att bevittna den stora händelsen. Men när fartyget kommer in mot stan verkar det oerhört konstigt och det saktar liksom inte ens in…

Vi får följa med under den här tiden, under den här katastrofala händelsen, genom Annas dagbok. Hennes dagbok hittades på ett godståg i Hallsberg utan att man kunnat identifiera henne på annat sätt än att hennes namn är Anna och det är hennes dagbok. Anna är en tjej som är kär i Adam och mycket av hennes tankar uppslukas av honom. Men dagboken går över till att handla väldigt mycket om just det här ofattbara, den här epidemin som verkar sprida sig som en myggsvärm om sommaren.

Skriven i dagboksform. Ja, det är helt okej, men det känns ibland lite krystat och det blir inte den där genuina dagbokskänslan. En spännande historia om något som åtminstone jag själv känner är ovanligt i vårt land.
En ovanlig ungdomsbok, om en katastrof inom Sveriges gränser…något man aldrig riktigt tror ska hända. I den här boken händer det. På ett sätt kände jag att det var ett lite hackigt försök till att efterhärma de amerikanska storfilmerna som ofta baseras på just detta tema, en epidemi som sveper fram och skapar kaos. Men den här boken är lite mer svensk i sitt sätt. Hur man nu förklarar att något kan vara just svenskt, det är i alla fall en känsla jag får. Kärlek är dock det centrala utöver det obehagliga, kärleken överlever allt.
Känslan av amerikansk katastroffilm dröjer sig dock kvar hos mig efter att jag läst ut boken…men kanske är detta något som går hem hos ungdomar.

Annas dagbok
Författare: Börje Lindström
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 128
ISBN: 9789150111330
Köp: Jämför priser

Åke och hans ö

Längtar du efter skärgårdssommar? Det går att uppleva den redan nu genom att läsa Åke och hans ö, en färgsprakande bilderbok om en driftig liten kille. Åke är åretruntare på ön och när sommargästerna kommer finns det en massa saker de inte klarar av. Då ropar de på Åke, som kommer och löser alla problem. Åke är allas hjälte!

Början av boken känns lite trist könsstereotyp, men det blir bättre. Först hugger nämligen Åke ner träd så att Lotta kan sola i sin nya bikini, för att sedan hjälpa Rolle att mecka med en motor, och strax därefter dyka ner i vattnet och fiska upp ett tappat halsband åt Mia. Som tur är visas även mammor som är på väg att spöa pappor i fotboll, så att vi får en motvikt. Varannan hjälplös sommargäst är kvinna och varannan är man, så det känns som att det är genomtänkt.

Åke och hans ö
Åke och hans ö

Åke och hans ö
Åke hjälper papporna spöa mammorna i fotboll och räddar öborna från ett vildsvin.

Det ryms en hel del charm och humor i text såväl som bild. Man behöver inte vara i kiss- och bajsåldern för att le åt stackars Cecilias klagan: ”Utedasset är fullt. Fullt som i att det inte får plats mer. Och jag dör hellre än jag tar i äckligt bajs. Jag blir tvungen att sälja huset.”

Åke är stencool och klarar precis allting. Nästan, i alla fall. Det finns en sak han behöver hjälp med. På natten ligger han i sin säng och kan inte sova, så han går in till mamma och pappa. Då blir det mysigt! Ett gulligt slut på en bra bok!


Åke och hans ö
Författare: Petter Lidbeck
Illustratör: Lisen Adbåge
Förlag: Natur & Kultur
Antal sidor: 32
ISBN: 9789127119109
Smakprov: första sidorna kan läsas här. Se även Lisen Adbåges blogg.
Köp: jämför priser

Hej Gud! Är du där?

Jag måste vara kär. Jag har en skön känsla i magen, varm i hjärtat och är lite fnittrig. Visst är det så man känner när man blir kär? Jag sitter i soffan och bläddrar i ”Hej Gud! Är du där?” och vill inte riktigt lägga den ifrån mig.

Jag gick ur svenska kyrkan för tio år sedan då jag inte anser mig vara kristen, eller tro på någon annan religion. Trots det vill jag att Kicken ska få bestämma själv och jag ser det lite som min plikt att introducera kristendomen för honom, sen är det hans val att ta ställning när han blir äldre. Jag har alltid tyckt att Barnens bibel i olika versioner är spännande att läsa men känslan jag får är mer av historia och allmänbildning än den där känslan jag tror det är meningen att man ska få. Det är för många namn och invecklade historier och jag har fortfarande som vuxen svårt att få ett sammanhang i berättelserna. Texten finns där men känslan uteblir.

När jag hittade ”Hej Gud! Är du där?” hoppades jag att detta skulle vara den bok jag saknade. Jag älskar boken. Den är stor och tung och har till och med ett sånt där fint band som finns i psalmböcker att märka ut var man är. Bilderna är mysiga och fint teckande i färg utan att vara dominerande. Fokuset blir på texterna och bilderna hjälper till att ge en den där härlig känslan.

Boken handlar inte om Adam och Eva, utan om Flickan och Pojken. Texterna är ofta skriva på rim och det finns båda korta böner att använda i vardagen och längre historier om till exempel hur Gud skapade världen. Texterna är uppdaterade till nutida historier som barnen kan känna igen sig i. Till exempel är brödet och fiskarna som Jesus delar kanelbullar och fiskpinnar. Det är historier om att Gud är med även när man har sommarlov och hur enkelt det är att hjälpa Gud att förlåta, till exempel när någon som gjort något dumt säger förlåt. Efter många av texterna finns det en hänvisning till Bibeln om man vill läsa vidare. En av de många favoriterna i denna bok är versen ”Vilken tur”:

”Tur att man kan ångra sig”, sa Flickan.
”Ifall man råkar göra något dumt.
Tack, Gud, för att ordet  ’förlåt’ finns.
Livet blir så mycket lättare av det.” 

”Ja”, sa Pojken, ”visst händer det att man bråkar
Och tycker olika och kanske säger något dumt.
Tänk vilken tur att man kan bli vänner kompis igen –
Det är det bästa”.

Man behöver inte tro på Gud för att ta denna bok till sitt hjärta. Det räcker med att tro på små goda gärningar i vardagen, en vilja att lära sitt barn att vara snäll mot sina kompisar och resten får man helt enkelt på köpet. De två versioner av Barnens bibel jag har sedan tidigare får ge plats åt en ny bok. Gud finns numera även hemma hos oss.

 

Hej Gud! Är du där?
Författare: Inga-Lina Lindqvist
Illustratör: Dagmar Geisler
Förlag: Libris Förlag
Antal sidor: 248
ISBN: 9789171959942
Köp: Från förlagets hemsida eller jämför pris här

Bästa boken om mig

Carolina Emdin gästbloggar på Barnboksprat. Vill du också skriva något? Hör av dig!

Det kryllar av ”Mitt första år”-böcker som ju är en given present till nyfödda barn i samband med födsel, dop eller namngivning. Ofta har boken bilder och teman från kända barnböcker;  Beatrix Potter, Nalle Puh eller Barnkammarboken m.fl. Böckerna är uppbyggda på liknande sätt och frågorna närmast identiska. Ofta ska man mer eller mindre exakt ange när olika förmågor erövrades – första leendet, första tanden, första ordet.

Teres Öman är formgivare och har gjort Bästa boken om mig. Boken är fylld av roliga och charmiga figurer och har en spännande och lite busig sidlayout. T.ex. ska man fylla i födelselängd- och -vikt i en illustration föreställande våg och måttband. Frågorna är mindre inriktade på exakta datum utan känns mer öppna och genomtänkta, även om första leendet och tanden också uppmärksammas. Boken är snygg, illustrationerna välgjorda och roliga och stilen gör att jag som fylla-i-författare inte förstör utseendet genom att skriva med min halvfula handstil (ringpärmen tillåter ju annars att man faktiskt kan riva ut en misslyckad sida, om det skulle vara så illa!).

Uppslaget ”Mina föräldrar” är helt genusneutralt och kan fyllas i av två mammor eller två pappor likaväl som för en av vardera könet. Däremot finns ett uppslag med släktträd där man utgår från en mamma och en pappa. Färgerna och frågorna i boken är annars helt neutrala avseende om boken är till en flicka eller pojke.

Personligen gillar jag att frågorna vill ge en bild av vilka föräldrarna och familjen var när bebisen föddes, hur man levde och vad man gjorde. Jag gillar frågor om vilken sorts mat som bjuds när det är fest, trender i inredning och mode, vad som visas på tv och andra mer personliga frågor än vem som är statsminister och sånt man i efterhand ändå kan kolla upp.

Boken sträcker sig från graviditeten ända upp till barnet är 5 år och täcker in förskolan, lekkamrater, saker som barnet gillar att läsa och göra m.m. Ett uppslag handlar om hur det ser ut hemma, ett annat om resor man gjort. Det finns 2 stycken plastfickor att fylla med sparade teckningar och många sidor har utrymme för att klistra in foton. Det finns också ett gäng sidor utan frågor (men med illustrationer, så de är inte helt blanka) om man vill skriva fritt. Om man ska framföra någon kritik så är det möjligen att boken blir ganska tjock när man klistrar in bilder, foton, bb-armband och andra grejer.

Teres Öman har också gjort boken ”Hej barnbarn, här är mitt liv” som är en mycket kul vidareutveckling av fylla-i-böckerna, där det alltså är far- och morföräldrarna som ska svara på frågor om sina liv istället.

Bästa boken om mig – inte så lite kaxig
Författare: Terese Öman
Illustratör: Terese Öman
Förlag: Fill & Tell AB
Antal sidor: 50 sidor (albumblad, 250 gram) samt 2 plastfickor att spara grejer i
ISBN: 9789163197482
Köp: Jämför priser