Vi kommer älska dig då

Det finns böcker som förmedlar en känsla snarare än en berättelse. ”Vi kommer älska dig då” av Oscar Danielsson och Stina Wirsén är en sådan bok – en stilla besvärjelse i bilderboksform.

Bilden från förlagets hemsida

Boken bygger på Oscar Danielsons sång Besvärjelse, och det märks – rytmen i texten är lågmäld, nästan som en vaggvisa, men orden bär på något stort. En försäkran. Ett löfte.

Bilden från förlagets hemsida

Boken är en kärleksförklaring till ett barn, men också en påminnelse till oss vuxna om vad det innebär att älska villkorslöst. ”Vi kommer älska dig då”, upprepas som ett mantra, oavsett vad som händer – om ditt barn blir arg, ledsen, dum eller bara sig själv. Det är en text som berör och tröstar, utan att förklara för mycket.

Bilden från förlagets hemsida

Stina Wirséns illustrationer är som alltid träffsäkra. Med sin karakteristiska tecknade stil och känsliga färgval förstärker hon varje känsla i texten. Färgskalan skiftar och värvar i varandra – ibland varm, ibland dov – och speglar barnets inre värld. Det är enkelt, men aldrig förenklat.

Bilden från förlagets hemsida

Jag är säkert inte ensam att se mig själv och mina barn i varje ord, varje sida. Det är en bok att ge bort, att ha själv och att läsa kanske om och om igen. Inte för att förstå, utan för att känna.

”Jag lägger handen mot din kind,
mina läppar mot din panna
Och jag viskar några ord
som du inte kan förstår,

men som ska skydda dig ändå”


Vi kommer älska dig då
Förlag: Natur & Kultur (2025)
ISBN: 9789127190580
Antal sidor: 48
Ålder: 3-6
Köp: t.ex. hos Natur&KulturAdlibris eller Bokus
Recensionsexemplar från förlaget.

Osynligt

Jag tänker på det som inte syns. Men ändå finns!

Ja, så inleds denna intressanta och filosofiska bilderbok av Annica Hedin och Karin Cyrén. Bokens berättarjag, ett barn, tänker på sådant som värmen under täcket, sitt eget namn, det som kittlar när vi hoppar, morfar – vars keps finns kvar, det starka i soppan men också fiskarna som simmar långt där nere i djupet. För det finns ju onekligen en hel del som inte syns men som känns, eller saker som inte längre syns – som morfar – men som ändå finns kvar i våra hjärtan och minnen, eller saker som inte syns men hörs som musik och så då alla de saker och levande väsen som finns men som just jag inte ser just nu.

Ett namn syns ju i skrift men det syns inte på dig vad du heter, eller om du kan stå på händer, eller om du gillar fåglar. Det kan såklart synas på dig om du gillar fåglar, eller, säg hårdrock, eller du kanske har en namnkeps, men jag tror ni fattar känslan. Det är ju lite som den här ”om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?”

Boken har väldigt lite text på varje sida och den tål att läsas flera gånger om. Karin Cyréns illustrationer är färggranna men inte skrikiga och det är oftast en eller två färger som dominerar ett uppslag vilket ger ett behagligt intryck. Formgivningen ör fantastisk med vissa sidor som är svagt transparenta, det är som smörpapper ungefär och det gör hela läsupplevelsen ännu mer uppslukande. Vad ska finnas på nästa sida liksom!

Barn har ofta så kloka tankar och annorlunda infallsvinklar och jag ser verkligen fram emot att få diskutera just den här boken med något barn. Jag kan även tänka mig att det här kan bli en högläsningsfavorit i många hem framöver. Läs den genast!


Osynligt
Författare: Annica Hedin
Illustratör: Karin Cyrén
Förlag: Rabén & Sjögren (2025)
ISBN: 9789129744224
Antal sidor: 56
Ålder: 3-6 år
Köp: t.ex. hos Adlibris eller Bokus
Recensionsexemplar från förlaget.

Det känns så fake

Elektras mamma har precis blivit nominerad till årtiondets no filter-mami på en kommande mammagala. Hon är influencer och Elektra bryr sig inte jättemycket om det längre. På mellanstadiet blev hon och den före detta bästisen Nicki osams efter att Elektra var med på bloggen i ett samarbete istället för att Nicki fick vara det. Sen dess använder hon inte mammas blogg som skryt längre utan låter det vara mammas grej.  Och visst, det är lite tröttsamt när mamma försöker få henne att använda menskoppen som hon skriver om på sin blogg, men vilka föräldrar är inte tröttsamma?

Men så dyker det upp en ny kille i klassen, Ossian. I samma veva sprider någon ett flera år gammalt inlägg från Elektras mammas blogg i klasschatten. I inlägget berättar hon om när Elektra hade panikångest. Katastrofen är ett faktum, helt enkelt. Vem är det som vill jävlas med Elektra? Kan det vara Nicki? Eller är det Ossian? Elektra och den bästa vännen Py, som går i samma klass, försöker gå till botten med det. När de är på promenad med Pys hund upptäcker de att Elektras mamma är hemma hos en okänd man – vem är han? Och framför allt: varför berättar inte mamma om att hon träffat honom? Kan det vara så att han är Elektras okända pappa? Plötsligt är det många saker som gör att det gungar under fötterna på henne.

Det känns nästan som att man läser Elektras dagbok – eller blogg? NEJ NEJ NEJ, Elektra skulle självklart aldrig blogga! Språket är rappt och handlingen går framåt snabbt. Det enda jag vill anmärka på är att Elektra är lite väl snäll mot sin mamma på slutet när hon gör upp med hennes gränslösa sharenting. Blir lite besviken (och förvånad) över att det inte blixtrar mer från hennes håll.

Sammanfattningsvis: en extremt läsvärd och kul ungdomsbok!


Det känns så fake
Författare: Johanna Gustafsson-Ahlzén
Förlag: Rabén & Sjögren (2025)
ISBN: 9789129748147
Antal sidor: 206
Ålder: 12-15 år
Köp: t.ex. hos Adlibris eller Bokus
Recensionsexemplar från förlaget

Bläckfisknätterna

Mira har gjort något fruktansvärt. Något oförlåtligt. Något som vi som läsare ännu inte vet vad det är.
I Bläckfisknätterna får Mira och hennes storasyster Kelly följa med sin mamma till Lilla Havspensionatet under höstlovet. Det är inte direkt någon semester,  mamma måste jobba, pengarna räcker knappt till och Mira är övertygad om att hon aldrig mer kommer kunna ha en vän. Men på pensionatet finns också Ebrahim, son till pensionatets ägare. Han har vänliga ögon och vänskap verkar vara precis det han hade tänkt sig.

På nätterna drömmer Mira om den Vrede, ett mystiskt havsmonster som är ute efter hämnd. Och ju mer tiden går, desto tydligare blir det: monstret är ute efter henne.

Det här är en stämningsfull, spännande och suggestiv berättelse. Ett rysmysigt mörker vilar över sidorna, samtidigt som man bara vill läsa vidare för att förstå vad som hänt och vad som ska hända.

Susanna Martelin balanserar skickligt mellan myt och realism, mellan övernaturliga drömmar och vardag med frånvarande föräldrar, brustna vänskapsband och ekonomisk utsatthet. Bläckfisknätterna är en bok att både känna igen sig i och försvinna in i. Den är dessutom riktigt välskriven med ett vackert bildspråk och högt tempo.

Det här är bland det bästa jag har läst i år och helt klart en ny favorit. Jag längtar redan efter mer från Susanna Martelin.


Bläckfisknätterna
Författare: Susanna Martelin
Förlag: Bonnier Carlsen (2025)
ISBN: 9789179797249
Antal sidor: 304
Ålder: 9-12 år
Köp: t.ex. hos Adlibris eller Bokus
Recensionsexemplar från förlaget.

Mellanmålen – recept och tips för en enklare vardag

Tillhör du dem som är trevligast om du får något att äta med jämna mellanrum? Det gör jag. Mellanmålen kan vara räddningen på såväl utflykten, jobbet, lekparken eller när sötsuget sätter in. I den här boken tipsar Hanna Olvenmark (även känd som ”Portionen under tian”) om sina bästa mellanmål som går att ta med i farten eller avnjutas i lugn och ro.

Vad sägs om kompottgrottor eller peanut butter cookies på gula ärter? Kanske inte lockande för alla men det har blivit mina och barnens nya favoriter. Plötsligt mumsar 2-åringen i sig kikärter utan att rynka på näsan, och det är det finurliga med recepten – de innehåller många godsaker för våra kroppar samtidigt som de är goda!

Recepten är enkla att följa och det finns många olika sorters mellis, från bollar, bröd och kakor till pajer, dippar och smoothies. Det finns en hel del även för olika allergiker. Allt presenteras humoristiskt och med stor passion och förgylls med riktigt fina och inspirerande foton på mellanmålen. Det är en av de viktigaste sakerna för mig när det gäller kokböcker: bilder på resultatet. Jag vill testa allt! Nåja, jag är fortfarande skeptisk till bönkärleksmumsen med potatis, men Olvenmark har inspirerat mig länge med sitt arbete så en dag kanske hon övertygar mig även om denna kaka.

I slutet finns smarta preppinglistor för varje årstid, vad som passar till vinterutflykten eller sommarhänget på stranden, till exempel. Olvenmark inleder med att dela sin passion till att preppa för en enklare och mer förberedd vardag. Dessutom lockar hon med klimattänk och snällare alternativ för plånboken.

Jag köper sällan böcker och ännu mer sällan kokböcker, men jag insåg ganska snabbt efter att ha lånat hem den från bibblan att den här kommer jag använda mycket, därför blev det ett köp som jag inte ångrat. Boken passar såväl de som laddar för utflykt eller mellanmål hemma som mellis till skolan eller jobbet eller för att ha något redo i väskan när blodsockret plötsligt ligger krislågt. Det finns så mycket gott att testa och inspireras vidare av!


Mellanmålen – recept och tips för en enklare vardag
Författare: Hanna Olvenmark
Foto: Ulrika Pousette
Grafisk form: Emilie Ekström
Förlag: Ordfront (2024)
ISBN: 9789177754299
Antal sidor: 153
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris