Inte som ni

Inte som ni av Sheila Kalusumu är en berättelse om rasism, att höra till, vänskap, mod att stå upp för sig själv men även att våga berätta när saker inte är bra. 

Berättelsen börjar när Naki och hennes familj flyttar från Farsta till ett mindre samhälle och hon går från att vara ”som alla andra” till att vara den enda svarta i sin årskurs med bara en annan svart tjej i samma skola. Hon är inte som de andra och får lida för det. 

I boken behandlar Kalusumu både vardagsrasism som till exempel att tjejerna i nya klassen känner på Nakis hår utan samtycke och kommenterar hur mörk Nakis hud är och att sminket nog inte passar på henne när de kör övernattning tillsammans. Även bland de vuxna märks vardagsrasismen tydligt där stereotypiska uppfattningar lyser igenom angående huruvida Nakis pappa skulle kunna vara den nya restaurangägaren vilket får mig att boken igenom förvänta mig att något hemskt ska hända restaurangen eller pappan, och ger flashbacks till när min egen pappas gatugrill brändes ner. 

Men boken har även med uttalad rasism och rasistisk mobbning där vissa klasskamrater i nya klassen, och då speciellt plågorna Lukas och Amir, gör gorillaljud när de ser Naki i matsalen och säger att hon kanske har glömt sin banan; skriver ”Åk hem” på fasaden och det tydligt är riktat mot Naki; och kastar sand i hennes hår, samt kallar henne för n-ordet. Även Nakis lillebror, Nelson, blir kallad ”jävla apa” under fotbollsträningen vilket visar att, även om det är värst för Naki, så är problemet mer utbrett än hennes plågoandar. 

Just det här att även vardagsrasism utan elak intention utgör en stor del av berättelsen tycker jag är extra viktigt. De flesta förstår ju att mobbning och uttalat rasism inte är okej, men många i målgruppen (och tyvärr även äldre) förstår inte alltid hur det kan nöta ner en person att hens gränser inte respekteras och att hens ”annorlundahet” anmärks på. Det är viktigt att sådant tas upp och viktigt att läsa litteratur som tar upp hur det känns att vara på mottagarsidan av liknande kommentarer eller agerande. Hur sårande det är och vad det gör med en människa att alltid känna sig lite utanför, lite annorlunda, inte helt accepterad. Det är inte konstigt att Naki längtar tillbaka till Farsta och sina kompisar där, skolan med en mer blandad sammansättning av ursprung och hudfärg, och den underbara Afrikadagen – där Naki kan vara sig själv fullt ut, där hon tänker: ”Jag passar in precis som jag är”, vilket blir extra starkt när hon innan gått igenom en fas där hon försökte bli som ”de andra” genom att platta håret, kasta sitt Afrika-halsband och rensa sitt sovrum på allt som har med Afrika att göra. 

Men det är även fint att boken visar hur det går att lära sig vad som är fel och hur det visar sig att de vänner som ville väl men agerade fel och sedan verkade hata henne, blev lurade av Lukas och Amir att Naki själv sagt elaka saker om dem. Att det går att lära sig och arbeta upp en förståelse för vad som inte känns bra för den andra, och hitta vägar för att bättra sig och arbeta på sig själva och därmed vänskapen. 

Det känns även viktigt att boken tar upp vilken skillnad det gör inom huvudpersonen när läraren äntligen säger ifrån på riktigt och hur ont det gör när läraren i nästa stund blundar för det som händer och inte verkar vilja se vad som sker.

Alla vill vi höra till, hitta vårt hemma och känna oss omtyckta för den vi är, inte för hur vi ser ut, vår hudfärg, hår eller ursprung, och den här boken gör ett riktigt bra jobb i att öppna upp ögonen på läsaren och vidga tankar och referensramar. Att bli mer medmänsklig och uppmärksam på sitt eget beteende och sina förutfattade meningar. 

Debuterande Sheila Kalusumu har med Inte som ni skrivit en högaktuell bok om rasism, utanförskap och längtan efter att bli accepterad för den man är. En bok som alla borde läsa, gärna tillsammans med en vuxen eller i skolan. En bra lärarhandledning finns på förlagets hemsida


Inte som ni
Författare: Sheila Kalusumu
Förlag: Rabén & Sjögren (2026)
ISBN: 9789129750843
Antal sidor: 287
Kan köpas hos Adlibris, Bokus med flera.

100% äkta fejk

I 100% äkta fejk av Sanna Salameh, blandas humor med mörker, lögner med rasism och främlingsfientlighet allt mot en bakgrund av högstadiets hierarkiska uppdelning där maktspelen sätter tillhörighetsfrågan på spets nära dagligen.

Det här är en stark debut om hur en liten lögn kan växa sig så stor att det känns omöjligt att backa ur den, och hur mobbning kan få en person att ta till de mest drastiska tillvägagångssätt för att aldrig hamna längst ner i hackordningen igen.

Vi får följa Mariam Lellouche – som blir Mariamme efter att klassföreståndaren tagit fel och trott att det var ett franskt namn och Mariam inte protesterat, trots att hon kommer från Malmö och namnet är från Libanon, som hennes föräldrar – från det att hon börjar den nya skolan i Stockholm efter jullovet till klassresan till Paris för att fira att högstadiet äntligen är slut. Det är ingen slump att det är just Paris de åker till, hela klassen har nämligen fallit för Mariams lögner och tror att hon inte bara pratar franska flytande utan dessutom känner till Paris som sin egen bakficka.

Frågan är om lögnens fördelar verkligen är värda priset hon tvingas betala?

Men hur stå emot efter att ha mobbats i flera år i Malmö och äntligen, äntligen ha klättrat upp till toppen av skolans hierarki. Där uppe där falskhet, tjuvnyp och oäkta vänskap är vardag. Egentligen har hon roligare tillsammans med Benjamin, som delar samma intressen och faktiskt kan diskutera seriöst runt en bok, men hur ska hon kunna ge upp den nyvunna makt hon kämpat så hårt för?

En spännande skildring som med humor pekar på det liv som många ungdomar tyvärr möter varje dag. Igenkänningen är ofta hög och språket känns äkta.


100% äkta fejk
Författare: Sannah Salameh
Förlag: Rabén & Sjögren (2021)
ISBN: 9789129729481
Kan köpas hos Adlibris, Bokus med flera.

Elesiv och de förbjudna fåglarna

I det stora kastanjeträdet mitt på torget bor Elesiv. Hon har byggt sig ett hus av gammalt bråte som ingen längre vill ha. En dag får hon besök av Annie och Anders. De är där för att sälja jultidningar, men avbryts snart av en röst nerifrån torget. Mannen som bestämmer i den lilla staden har stegat upp på en scen med ett viktigt meddelande: Alla fåglar ska förbjudas! De är för färgglada, flaxiga och högljudda och passar inte in.

Tillsammans med barnen i staden beslutar sig Elesiv för att rädda fåglarna. Även om de vet att det är ett farligt uppdrag.

Denna fina bilderbok får mig att tänka på Pippi Långstrump och att det börjar med fåglar och sedan blir katter gör självklart att jag drar tankarna åt rasism. Det är gjort på ett smart sätt. Medan vi läser bilderboken reagerar ett av barnen på detta och tycker det känns obehagligt. En befogad och vaken reaktion.


Titel: Elesiv och de förbjudna fåglarna
Författare: SannaLarén
Illustratör: Ida Abrahamsson
Förlag: Idus förlag
ISBN: 9789189055964
Kan köpas hos Adlibris och Bokus med flera
Tack till förlaget för recensionsexemplar.

Min tur nu

Genom rapen kan Bri utmana fördomar och försöka ge en sann bild av det område hon bor i. Mot rasismen, fördomarna och orättvisorna. Men de som lyssnar på henne hör något helt annat och låten som var så briljant får en helt annan betydelse. Bri framställs som en arg, beväpnad, svart tjej från ghettot, någon hennes pappas manager gärna vill att hon ska spela. Men vad vill Bri själv? Hur långt är hon beredd att gå för att rädda familjen?

Så fort jag såg författarens namn visste jag att det här var en läsvärd bok. Efter debuten The Hate U Give (som finns så svenska med samma titel) ville jag läsa mer av Angie Thomas och hon gjorde mig inte besviken! Språket är vasst och genomtänkt. Det skruvas till lite extra eftersom det här är en ”hommage till hip hop”, en kärleksförklaring till ordet och vad det kan göra och betyda för olika människor. Jag gillar det! Dessutom fick Thomas mig att känna något jag inte känt förut – lust att rappa. Eller i alla fall gå in i en text och vässa orden tills de säger precis det jag vill.

Persongalleriet är en annan styrka med Thomas bok. Mamma Jay och brorsan Trey, moster Pooh och de som tillsammans med Bri bildar ”den oheliga treenigheten”: Malik och Sonny. Det finns fler personer som är intressanta och jag njuter av att lära känna dem. De är komplexa med intressanta karaktärsdrag blandat med fel och brister. Trovärdigt och intressant.

Min tur nu utspelar sig strax efter The Hate U Give men kan ändå läsas fristående. Vi är tillbaka i samma kvarter, de två gängen är närvarande och Bri funderar kring en del av det som hände i första boken, men huvudpersonen Starr nämns aldrig vid namn. Det känns som en helt tillräcklig, men samtidigt intressant, koppling mellan böckerna. Det intressanta ligger i samhället och verkligheten som ligger så långt i från mitt. Bri möter en totalt ogrundad rasism som är så frustrerande att jag ville kasta boken ifrån mig ibland. Orättvisan, ensamheten, skräcken, frustrationen. Det är nyttigt att läsa, att ta del av berättelser från människor som inte lever i ett skyddande, vitt skal som jag. En av Thomas styrkor är att hon delar detta på ett trovärdigt sätt vilket öppnar ögonen för samhällsproblem som finns även i Sverige.

Något jag fascinerades över är att författaren vågar göra det riktigt svårt för sina karaktärer. Det hände att jag tänkte ”sådär taskig kan hon inte vara mot karaktärerna, nu kan det inte bli värre”, men det kunde det. I efterhand är jag tacksam för att Thomas vred det ett varv extra, visade ännu djupare på karaktärers totala fokus på en del av problemet med konsekvenstänket långt ned i ryggsäcken.

Om ni inte läst The Hate U Give rekommenderar jag er att läsa den först eftersom det ändå finns kopplingar mellan böckerna och om du vill läsa båda är det lika bra att läsa dem i rätt ordning. Angie Thomas har skrivit två riktigt bra böcker som verkligen bundit mig till sig, gjort mig till en av karaktärerna och vägrat släppa mig när jag pausat boken. Jag har verkligen levt i Min tur nu. Thomas är riktigt skicklig och med en sådan här bra andrabok hoppas jag hon skriver mer!


Min tur nu
Författare: Angie Thomas
Förlag: Natur & kultur 2019
ISBN: 9789127163065
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Vad lärde vi oss av ”Lilla hjärtat”?

Jag tänker mig att fler än jag fick ett bryskt uppvaknande i debatten kring Stina Wirséns ”Lilla hjärtat”. Stina Wirsén fick det definitivt (här är hennes bild av vad som hände och här är professor Joanna Rubin Drangers genomgång av argument i debatten för att ge en liten bakgrund till den som missade den då eller behöver färska upp minnet.)

Själv insåg jag i och med den debatten hur lite jag visste om bildhistoria, hur lätt det var att bortse från rasistiska stereotyper av ren okunskap. Därför tycker jag att det nya initiativet Bilders makt är fantastiskt och oerhört viktigt, inte minst i dessa dagar. Se och lär, och ta med er kunskapen när ni botaniserar i barnbokhyllorna. Vi behöver inte föra rasistiska nidbilder vidare.

Film (3 min): Vad är en stereotyp bild?
https://bildersmakt.se/vad-ar-en-stereotyp-bild/

Film: Det här är inte jag
https://bildersmakt.se/det-har-ar-inte-jag/

Exempel på ickestereotypa bilder:
https://bildersmakt.se/icke-stereotypa-bilder-alla-kan-tecknas-pa-ett-oandligt-antal-satt/

 

Här är en sammanställning av vad jag själv skrev när debatten pågick och jag bloggade på annat håll.