Säg den som inte läst en bok av Ingelin Angerborn? Hon har skrivit otaliga böcker för främst låg- och mellanstadiebarn. Hennes man Niclas är manusförfattare, regissör och skådespelare och gör här sin debut som barnboksförfattare.
De blodiga händerna är första delen i serien Världens sämsta detektiver och två nya böcker i serien kommer ut inom ett år. Omar, Siri, Malte och Adira har en deckarklubb tillsammans och i den här boken får de äntligen sitt första fall när de ser en cykeltjuv utanför biblioteket. Gänget bestämmer sig för att spana på tjuven och upptäcker till sin förskräckelse att han verkar ha begått ännu värre brott!

De blodiga händerna kanske inte bjuder på någon ny och himlastormande idé men likväl är det både rolig, engagerande och spännande läsning. Omar, Siri, Malte och Adira är intressanta personligheter och de verkar ha en fin gemenskap och ett coolt högkvarter. De är uppfinningsrika och driftiga men har inte alltid helt genomtänkta idéer och det blir en hel del knasigheter på vägen.
Språket är perfekt för lågstadieåldern med lagom långa meningar, korta kapitel och ett bra läsflyt. Jag bara älskar Sandra Fröjds illustrationer! Hon använder sig av många olika perspektiv vilket gör dem extra livfulla och dessutom är de ofta väldigt roliga. Det ska bli spännande att se vad världens sämsta detektiver hittar på nästa gång!

Katten Findus firar sin födelsedag tre gånger om året, det blir roligare så. Varje gång gör gubben Pettson en pannkakstårta de kan fira med. Men den här gången går det inte som de tänkt sig. Mjölet är slut och när de skulle cykla till affären var det punktering på cykeln och sedan radas det upp problem på problem. Men katten och gubben löser det mesta tillsammans.



Kroppen är fascinerande och när min 4-åring visar intresse för den hakar jag gärna på. Att visa kroppens fantastiska funktioner och uppbyggnad tror jag kan hjälpa till att skapa en kärlek och respekt för våra kroppar. Det behövs i ett samhälle där kroppen ofta kritiseras och möts av redigerade bilder som kan få oss att känna att våra kroppar är fel eller fula. Men kroppen är fantastisk!
