Bygg ditt eget dataspel är en steg för steg-anvisning för hur du gör ett eget dataspel med Scratch. Jag vågar nog säga att du inte behöver kunna ett endaste dugg om programmering för att kunna följa instruktionerna i den här boken och göra ditt första egna dataspel.
Måns Jonasson förklarar väldigt enkelt och tydligt hur du ska göra och även varför du ska göra så och ibland även vad som händer om vi inte gör på ett visst sätt. Han använder korrekta termer som villkor och loopar och förklarar vad de betyder. Till alla instruktioner finns Jennifer Nystedts tydliga bilder som förtydligar och visar hur det ska se ut på skärmen.
I uppföljaren Koda bus och dataspel får vi först en historielektion i hur datorprogrammeringen kom till och därefter följer instruktioner för hur du kan göra en musikmaskin i Scratch. Du får lära dig hur du gör ännu ett spel och slutligen får du lära dig hur du kan använda Scratch för att göra ett tjuvlarm som avslöjar inkräktare i ditt rum! (till just det sistnämnda behöver du dock ha en kamera i datorn/skärmen)
Efter att ha läst och följt bägge de här böckerna bör barnet själv vara väl bekant med Scratch och kunna ge sig på att programmera egna spel. Om barnet inte är tillräckligt läskunnigt kan ni gå igenom instruktionerna tillsammans och därefter gissar jag att de flesta klarar av att fortsätta på egen hand. Det är såklart inget måste att läsa böckerna utan ni kan testa er fram med Scratch direkt men för den som vill ha instruktioner att följa kan jag varmt rekommendera dessa böcker!
Författare: Måns Jonasson
Illustratör: Jennifer Nystedt
Författare: Måns Jonasson
Illustratör: Jennifer Nystedt