Brorsans kompis Robban

“Min brorsa har en ny kompis som heter Robban. När de dundrar in i hallen efter skolan är jag redan hemma och äter smörgås. Det låter som om de ramlar fram genom rummen och efter några sekunder står Robban i dörren till köket.
— Tja! säger han.
Brorsan går raka vägen till kylskåpet utan att säga någonting. Jag säger hej, men jag vet inte om det hörs.

Jim är åtta år och funderar mycket över vänskap. Hur gör man när ens kompis alltid vill bestämma? Är det bättre att sluta leka med den då, eller finns det andra sätt? Och varför ser mamma och pappa så bekymrade ut när de pratar om brorsans nya kompis Robban?”

AC;
Jag hörde Joanna Hellgren säga till Maja Hjertzell vid Augustnomineringen att hon tyckte så mycket om berättelsen Brorsans kompis Robban och jag förstår helt och hållet. Detta är en fin och varm bok om vardag, vänskap, svek och familj. Pinsamt tyckte Philip 12 år men jag blev nästan rörd till tårar. Antagligen pga igenkänning. Rädslan att ens barn inte ska ha en vän eller vänner. Att de ska missa saker för att de föredrar att sitta hemma och spela eller göra något annat.

Det är så fint att se de olika relationerna och berättelsen är varm, humoristisk och pricksäker. Syskonrelationen målas upp fint och jag blir nyfiken på hur vännen Robban har det hemma.

Det är liv i illustrationerna och de drar berättelsen framåt. När jag stänger igen boken vill jag inte att den ska vara slut utan jag vill veta mer om alla personerna i berättelsen.

Philip 12 år;
Brorsans kompis Robban handlar om två bröder och mamma och pappa. Storebror har en kompis som heter Robban. Han är lite konstig men verkar snäll och rolig. Lillebror Jim får vara med storebror och hans kompis. En dag kommer inte Robban något mer och storebror blir ledsen. Lillebror pratar då med Robban. Sen dricker de oboy och äter mackor.

Boken är bra.


Brorsans kompis Robban
Författare: Maja Hjertzell
Illustratör: Joanna Hellgren
ISBN: 9789178135264
Antal sidor: 72
Ålder: 6-9 år
Recensionsexemplar från förlaget.

Ingen utom jag

Ibland när jag läser bilderböcker så kan jag känna att man inte hade behövt så mycket text för att illustrationerna i sig är så talande och så är det med Ingen utom jag. Sara Lundberg använder sig av text på få av sidorna och det behövs inte mer.

Känner igen mig i texten och jag kan verkligen känna det barnet upplever medan jag tittar på bilderna. Allt utspelar sig i mitt huvud och jag upplever nostalgi samtidigt som jag känner igen mig i svaren från mamman. Jag känner vattnet guppa under min mage och solens strålar värma min hand. Det luktar gummibåt och äventyr…

”En berättelse om att lossa knuten till den lilla båten som är förankrad i bryggan, och glida bort från mamma som finns alldeles bredvid. Barnet ger sig av på en lång resa och ser världen som den är. Han kommer tillbaka som en annan, medan mamma fortfarande står kvar och pratar i vattenbrynet. Med sig från resan har han en gåva, ett frö som leder in i framtiden.

Sara Lundberg berättar med suggestiva bilder och fåordig text på ett sätt som få kan berätta. Följ med på storslagen flodfärd genom dröm och verklighet.”


Ingen utom jag
Författare: Sara Lundberg
Illustratör: Sara Lundberg
ISBN: 9789127182035
Antal sidor: 64
Ålder: 3-6 år
Recensionsexemplar från förlaget.

En djungelsaga

Bilderboken En djungelsaga är full av färgglada och detaljrika illustrationer. Boken känns allvarlig samtidigt som vi tillåts le.

En pappa har försvunnit. Kan det vara så att han gått vidare till nästa liv… Vi får en möjlighet att samtala och blir påminda om att livet kan förändras från en dag till en annan. Samtidigt får vi en möjlighet att försvinna in i magins magiska värld.

Våra vänner har kanske intagit skepnad av olika djur. Mamma är trött och behöver sova. Barnet talar med sin pappa via stjärnorna. Vi fortsätter att prata om boken flera dagar efter att vi läst den.


En djungelsaga
Författare: Jenny Bergman
Illustratör: Lotta Geffenblad
ISBN: 9789127182981
Antal sidor: 32
Ålder: 3-6 år
Recensionsexemplar från förlaget.

 

Mysteriet i hamnen

Kanske har du sett tv-serien Agenterna? Jag ska erkänna att jag själv inte har det men däremot har jag läst första delen i bokserien som bygger på just den tv-serien. I augusti släpptes del 1 och 2 samtidigt och Mysteriet i hamnen är alltså den allra första boken.

Billie, Sima och Arvin bor i Krimsta City och de är inget mindre än tvättäkta agenter. En nattvakt som patrullerar nere i hamnen hör någon som gråter inne i en container. När hon öppnar den ser hon ett par ögon innan allt blir svart. Agenterna kallas in för att lösa fallet och deras enda ledtråd är ett knallorange hårstrå…

Detta är alltså spänning på hög nivå för lågstadieåldern. Genom åren har jag läst en del mindre lyckade adaptioner av tv-program för barn till bok och nu var det ju så att jag faktiskt inte sett serien men den här boken fungerar som en bok. Ni vet, vissa barnböcker idag är mer som en tv-serie i bokformat men den här hade lika gärna kunnat vara ”bara” en bok. Det betyder alltså att jag gillar den.

Det är snabbläst, medryckande och engagerande. Varje kapitel förstärks av en eller två stora färgstarka och ofta detaljrika illustrationer som förstärker handlingen i texten. Kapitlen är korta precis som meningarna men handlingen är inte alls banal utan lyfter viktiga samhällsaktuella teman.

Böckerna passar kanske för den som börjar ledsna på LasseMaja men fortfarande vill läsa något spännande där man kan koppla på sina deckarkunskaper? Eller varför inte den som inte alls gillar att läsa men följer tv-serien? Eller bara den som vill läsa en bra bok helt enkelt!


Mysteriet i hamnen
Författare: Karin Aspenström & Lina Åström
Illustratör: Elin Jonsson
Serie: Agenterna (del 1)
Förlag: Rabén & Sjögren (2024)
ISBN: 9789129746297
Antal sidor: 89
Ålder: 6-9 år
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris
Recensionsexemplar från förlaget.

Vad skrämmer mamma?

Dito är rädd när han ska sova. Tänk om det kommer spöken eller en jättestor jättearg jätte? Mamma säger att det inte är något att vara rädd för. Dito blir irriterad, förstår inte mamma? Finns det inget hon är rädd för?

Det här är en så fin bok! Snygg dramaturgi och träffsäkra vändningar, fylld med kärlek och humor men ändå allvar och saker att ta med till vardagen och att fundera vidare på. Detta beskrivs även i superfina illustrationer som hjälper fantasin samtidigt som de förankras i vardagen. Boken lyckas tala till både barn och deras vuxna. För ett barn kan det bli mer av spänning medan jag som vuxen börjar tänka på mina egna rädslor som kan vara långt mer skrämmande än ett litet kryp.
En saga att ta med till nattningen och att fundera kring tillsammans. En chans att prata om känslor och få en djupare förståelse för varandra, barn och vuxen emellan. Snyggt jobbat, Nour och Emma!

Vad skrämmer mamma?
Författare: Nour El Refai
Illustratör: Emma Göthner
Förlag: Rabén & Sjögren (2024)
ISBN: 9789129744439
Kan köpas hos Adlibris, Bokus och andra bokhandlar.