Snöa på!

Anna-Clara Tidholm är en av de 251 författare från 64 länder som blivit nominerade till att få Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2023. Många känner säkert igen ”Knacka på!” som varit en småbarnsfavorit i över 30 år. Jag och min 2-åring har läst nyaste boken ”Snöa på!”

Nalle vaknar, tittar ut
Vita prickar, vita flingor
dansar runt och ramlar ner

Det är något magiskt när snön faller, särskilt för ett barn. I den här boken upptäcker läsaren nya vantar, en traktor som plogar den helt igensnöade vägen, en lekpark i snöskrud och mycket mer. Det är nedslag i en vinterpromenad och den röda tråden utgörs av snön.

Den enkla, melodiska textstilen känns igen från författarens tidigare böcker. Min 2-åring längtar efter snö och gillar den här boken. Det finns mycket att prata om och känna igen. En vardagsnära berättelse i väntan på snö eller efter en lekstund i den vita vintervärlden. Till de yngre barnen kan det vara en introduktion till vad snö innebär och vad man kan göra med den, samtidigt som man kan fundera kring vad som händer med snön när det blir varmare.


Snöa på!
Författare och illustratör: Anna-Clara Tidholm
Förlag: Alfabeta (2022)
ISBN: 9789150122206

Spökhunden Buster

Det finns nu fyra delar om Spökhunden Buster. En lagom läskig serie för barn i åldrarna 6-9 år.

I bok 3 Den hemliga operationen är de på sjukhuset. Det går rykten om att det finns spöken på sjukhuset och när Ellens storebror Oskar är inlagd för han har cancer och den här veckan ska han operera bort halva levern så ska de kolla upp om det stämmer att det spökar. På sjukhuset råkar de på kirurger och läkare, läskiga dörrar och när Ellen skickar Buster på ”spöksök” så är han så övertaggad att han drar ner henne i de blöta löven.
När Oskar får ont i magen och värdena blir dåliga så är det plötsligt en spökjakt på liv och död.

I bok 4 En mardröm i källaren får vi följa med Buster och de andra i skolan.  De får byta klassrum efter det gamla ska renoveras och de får då ha sina lektioner i det gamla kemihuset som tidigare stått öde. Det går rykten om att det spökar där och att det är en lärare som spökar där. Givetvis måste Ellen, Lorraine och Buster undersöka det här! Vad finns egentligen i källaren på det giftiga huset och vem är Fredrik Krüger?

Böckerna om Spökhunden Buster är välskrivna med fina illustrationer som verkligen fördjupar läsupplevelsen. I den här serien kan barn (och vuxna) få spänning i lagom dos och det kan säkert ge mersmak till mer spännande läsning när de blir äldre. En språngbräda in i skräckvärlden med snäll skräck!


Titel: Spökhunden Buster: Den hemliga operationen
Författare: Tobias Söderlund
Illustratör: Stef Gaines
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-73608-3

Titel: Spökhunden Buster: En mardröm i källaren
Författare: Tobias Söderlund
Illustratör: Stef Gaines
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-73609-0
Kan köpas hos Adlibris, Bokus med flera.
Tack till förlaget för recensionsexemplar.

Det regnar hjärtan

Zalwango är SÅ KÄR! Så kär att det pirrar överallt, så kär att hon måste krama ett träd, så kär att det regnar hjärtan överallt, på gångvägen till skolan, på lekplatsen … Men namnet på den hon är kär i är faktiskt hemligt, så hon kallar den Käris i stället! När de tittar på varandra i klassrummet ser Käris kinder lite rosa ut, och varje dag sitter de bredvid varandra i matsalen. Är Käris kär i henne också? Ska Zalwango våga berätta vad hon känner?

En bok man smälter av. De flesta kommer ihåg sin första kärlek och kanske är det det denna bok handlar om. Att den dessutom är besvarad gör att man avslutar boken med ett stort leende och en varm känsla i kroppen.

Boken känns harmonisk och illustrationerna är mjuka, pastelliga och vardagliga. Det är kärlek i varende sida både text och illustrationsmässigt.

Vi går runt i en förort. Vi ser höga lägenhetshus och en mix av olika barn. En fin bok att läsa tillsammans hemma eller på förskolan.


Titel: Det regnar hjärtan
Författare: Gloria Kisekka-Ndawula
Illustratör: Katarina Strömgård
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 9789129733075
Kan köpas hos AdlibrisBokus med flera.

Vi ska ju bara cykla förbi

Vi ska ju bara cykla förbi är nominerad till Augustpriset 2022 och jag förstår varför. Det är en välskriven bok du vill läsa i ett svep (jag fick en hackig start då jag läste den på pendeltåget påväg till jobbet, inte att rekommendera då man vill vara ett med boken).

Ellen Strömberg har ett målande språk och det känns som att jag är ett med Manda och Malin när jag läser. Alla miljöer, personer och situationer befinner jag mig i. Jag blir frustrerad på Manda och Malin, jag ler, känner ångest och härliga lyckokänslor i magen. Ellen Strömberg beskriver väldigt väl hur man är i högstadieåldern. Förväntan man har inför framtiden, önskan om att vara älskad av någon, att försöka passa in eller att vara sig själv vem det nu är…

De är unga men tycker de är vuxna och världsvana fast de bara drömmer om att lämna sin plats. De testar klädstilar, dricker te, testar smink och att färga håret, hänger på platser det sägs att det ska vara fest på, upplever ångest, jobbiga föräldrar, härligt och ohärligt hångel.

Det är med ett leende jag lägger ifrån mig boken och en ganska härlig känsla i magen. Jag påminns om svunnen tid och får här uppleva den igen på gott och ont. Rekommenderar dig varmt att läsa boken.

Hade gärna läst en bok om Manda och Malin igen när de är påväg att lämna gymnasiet så hoppas att det kommer.


Titel: Vi ska ju bara cykla förbi
Författare: Ellen Strömberg
Förlag: Raben & Sjögren, Schildts & Söderströms
ISBN: 9789129736892
Kan köpas hos AdlibrisBokus med flera.

Yani

Ungdomsboken Yani av Nora Khalil är Augustnominerad 2022.
En bok om Rayan, i brytningstiden mellan högstadiet och gymnasiet. Ungdomar i Botkyrka, deras livsvillkor och framtidsdrömmar.

Till den här boken finns en gratis lärarhandledning.

“Jag har en fråga, är det sant att man aldrig berättar var man plockar sin svamp… kantareller eller vad det heter… för att man är rädd att någon annan ska dit och baxa? Sussie han inte svara innan Amir hoppade in. “mannen, vilken skog? Gå bara till Maxi och köp svamp. Det är cok kallt ute, sen det kommer såna där rådjur” Caspian rättade honom såklart och sa att det hette rådjur. “yani, Hej jag föddes i det här landet och är största blondinen, håll käften bre” svarade Amir”.

Yani är en rolig, varm och samhällskritisk bok. Den handlar om en grupp ungdomar. Fina vänner. Vi besöker betongen och Nora Khalil har gåvan att berätta med glimten i ögat hur det kan vara och trots att det inte finns hopp så finns det ändå hopp. Vad gör man när ens vän fått ett besked att han ska utvisas trots att hans rötter är ganska djupt rotade i Sverige. Man kämpar såklart för honom. De drömmer om klassresor som slutar i kanot i Flottsbro. De åker utför i lånade kläder. De drömmer om en framtid.

Trots att boken handlar om allvarliga ämnen är den cokrolig emellanåt och jag skrattar högt både på tåget och hemma. Det är roligt att vandra runt i några av de hoods jag rörde mig i som barn. Jag har också stått i Flottsbrobacken i lånade kläder men för mig blev det störtlopp och jag kunde inte gömma mig i Masmo då jag satt i kassan där på ICA drömmandes om framtiden.

Det är ganska korta kapitel i boken och den går snabbt att läsa men kanske att man måste läsa på lite om de slangord som finns i boken. Många av orden kommer igen så har du väl kollat upp dem får du sedan flyt.

Rekommenderar varmt denna bok! Även här önskar jag en uppföljare under gymnasietiden. Vill ju veta hur det går för dem och jag hoppas att Nora Khalil skriver många böcker framöver.

Har ni läst? Om ja vad tycker ni?


Titel: Yani
Författare: Nora Khalil
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127176607
Kan köpas hos AdlibrisBokus med flera.