Boken som inte ville bli läst

Boken som inte ville bli läst är en finurlig bilderbok och handlar helt enkelt om en bok som inte vill bli läst. Boken gör allt i sin makt för att slippa bli läst, den tappar bokstäver, vrider på texten, hittar på egna ord, börjar flyga/brinna och en rad andra tokigheter.

Jag kan mycket väl tänka mig att det här blir en högläsningsfavorit runt om i stugorna och en bok som efterfrågas gång på gång. Den är rolig både för den vuxna läsaren och (gissningsvis) för det lyssnande barnet. Den är extremt interaktiv och kräver lite teaterfasoner av läsaren för att komma till sin rätt. Illustrationerna är tämligen enkla, känns lite gammeldags och förekommer endast i blå-grönt och rött. Förutom då det helt plötsligt dyker upp en bild på kanin! Men de kompletterar, ramar in och förstärker texten fint precis som det sig bör i en bilderbok.

Den lär dock inte fungera som godnattsaga då jag tror att den som lyssnar snarare blir uppeldad och engagerad än trött. Men det är väl ändå positivt för varför ska litteratur användas som uttråkande sömnpiller? Boken skulle också kunna inbjuda till spännande diskussioner; hur vet vi om en bok faktiskt vill bli läst? Den här boken lär nog bli en presentfavorit framöver, med all rätt. Läs den! Eller, försök att läsa den…


Boken som inte ville bli läst
Författare: David Sundin
Illustratör: Alexis Holmqvist
Förlag: Bonnier Carlsen (2020)
ISBN: 9789179750961
Antal sidor: 40
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris
Recensionsexemplar från förlaget.

Författare: Veroniqa Sjöquist

Jag heter Veroniqa och är omåttligt förtjust i böcker och läsning sen barnsben. Då svämmade min bokhylla över av Fem-böcker, Wahlströms röd-gröna ryggar och allsköns hästböcker. Jag arbetar som lärare i åk F-3 och läser mycket litteratur för barn och unga på jobbet men också hemma för att hålla mig à jour och för att många böcker i den här kategorin helt enkelt är så vansinnigt bra! Att högläsa en bok för barn är så mycket mer än att bara läsa texten och titta på bilderna. Presentationen, uppläsningen och samtalet kring boken skapar en helhetsupplevelse. "The reader brings to the text his past experience and his present personality." - Louise M. Rosenblatt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *