I förra veckan skrev Marit Jonsson om I mål av Dee Phillips. Jag har läst ytterligare två av Dee Phillips lättlästa bildromaner för ungdomar; Försök igen och Full fart! Att läsa dessa böcker är att kastas hals över huvud in i en engagerande situation. De spretigt snygga bilderna, som täcker uppslagen helt, placerar böckerna någonstans mittemellan serier och romaner. Jag tror att de kan lyckas fånga även riktigt läsovilliga tonåringar.

Försök igen handlar om Anna, som just flyttat. Hon hatar den nya staden, för det finns ingenstans att skejta. Hon hatar att hon måste bo där bara för att mamma ville flytta ihop med sin nya kille. Hon hatar att hon plötsligt har en styvbror. Ingenting känns bra. När hon försöker skejta ner för ett räcke ramlar hon och just då kommer en kille…

Full fart! handlar om fyra ungdomar som hittar en bil. Nycklarna sitter i och det är bara att köra. Men det slutar inte bra.

Kolla upp Dee Phillips om du känner en tonåring som inte vill läsa!
Försök igen
Författare: Dee Phillips
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 48
ISBN: 9789186447113
Köp: jämför priser
Full fart!
Författare: Dee Phillips
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 48
ISBN: 9789186447106
Köp: jämför priser