I år är det 75 år sedan den första boken om Pippi Långstrump gavs ut. Med anledning av jubileet lanserar Astrid Lindgren Aktiebolag och Rädda Barnen den globala kampanjen Pippi of Today, ett samarbete för att med gemensamma resurser skapa uppmärksamhet och samla in pengar till Rädda Barnens arbete för flickor på flykt. Då jag känner att detta är ett viktigt och fint initiativ vill jag gärna lyfta detta på bloggen.
Många företag världen över sluter upp i den internationella kampanjen som äger rum i Norden, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Nederländerna och Schweiz bland annat. Pengarna som samlas in under Pippi of Today-kampanjen går oavkortat till Rädda Barnens arbete för flickor på flykt.
– I en värld med allt starkare strömningar av nationalism och främlingsfientlighet vill vi lyfta vårt gemensamma ansvar för alla barn och visa på deras styrka och potential. Vi vill använda Pippi för att ge stöd till de flickor som behöver det allra mest. Göra deras röster hörda, stötta dem genom Rädda Barnens verksamhet och med Pippi som förebild ge dem styrka och hopp, säger Olle Nyman på Astrid Lindgren Aktiebolag, i ett pressmeddelande.