Bröder i solen, så lättläst och så spännande!

broderAdam är kär i den ovetande Eve och har en mamma som ställer krav på skolresultat och har regler. För att slippa bemöta kompisarnas tråkningar att han inte hänger med på deras upptåg – fejkade eller verkliga, tummar han ofta på sanningen både i skolan och hemma. Tillslut når Adam en punkt där han inget har att förlora, klivet ut i världen är stort och inget blir sig likt igen…

Den söta och beundrade Eve är Adams bandomsvän – men han låtsas inför kompisarna att hon är något mer; för henne låsas han att han är intresserad av hästar – liksom hon; i skolan låtsas han kunna och vara intresserad; hemma låtsas han inte om att han vet att några i omgivningen inte ser honom som en del av familjen. Att passa in hör inte till det lättaste! Adam balanserar, utstår förnedring och nederlag – och vågar ett galet språng. Han lyckas lura dem alla men hamnar själv i ett riktigt ruskigt drama när han istället för att hälsa på sin mormor i Spanien – som han har sagt, tar sig till Nicaragua för att söka upp sin pappa. Lyckligtvis hittar Adam sin pappa efter ett skräckdygn som tillfångatagen, men framför allt möter han en ny kultur och får ännu en familj där medlemmarna lever under helt andra villkor än han själv är van vid.

Handlingen kryllar av korrekta ingredienser som: ett hästtjejsperspektiv, en frånvarande far med hjältestatus från en annan kultur, en familj där han inte har en naturlig plats – är en outsider, en funnen bror med funktionshinder, ett gäng med skräckinjagande förtryckta problemkillar, en utnyttjad ung kvinna och en orolig mamma. Delarna kan lätt stämplas som patetiska men kombinationen är verkligt lyckad!
Varför inte en klassuppsättning av Anna Hellerstedts Bröder i solen till årskurs 7-9, med olika typer av diskussioner och uppföljningar?


Bröder i solen / Anna Hellerstedt
Författare: Anna Hellerstedt
Förlag: Visto (2015)
ISBN: 9789187523199
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Författare: Marit Jonsson

Jag heter Marit Jonsson, är mamma och farmor, och har jobbat med barn i många år. Det är något alldeles speciellt med att läsa barn- och ungdomslitteratur, så jag fortsätter med det och berättar gärna om mina upplevelser när jag har läst klart. För mig är helheten viktig, en bok är både pärm och innehåll, har både text och bild, är skriven av någon och för någon, har tillkommit i en viss tid och i en kultur. Kanske tycker jag att detta är viktigt för att jag är både litteratur- och konstvetare, har fördjupat mig extra i barn- och ungdomslitteratur och i förhållandet mellan text och bild – och för att jag har läst många sagor och berättelser för många barn. När jag inte skriver om böcker skriver jag om något annat; som museer och utställningar, eller reportage om människor som är spännande, eller på min hemsida, eller korrekturläser, eller något annat som har med bilder, bokstäver och människor att göra…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *