Flykten från dagis ingår i boxen ”Prinsessor, pirater och äventyr” tillsammans med nio andra böcker. Boken börjar in medias res och så snart vi slagit upp första sidan är bokens jag och henoms lillebror Berglund på rymmen. De gräver sig ut under staketet och hamnar i det ena äventyret efter det andra, både roliga, skrämmande och underliga. Framförallt är det spännande och fartfyllt och totalt oförutsägbart vilket bjuder in till intressanta textsamtal läsare och åhörare emellan. Jag har sagt det förr och som vuxen högläsare ivrar jag verkligen för böcker som uppmanar barnen att deltaga i historien och att interagera med texten. Varför rymmer de egentligen, kan man ha en tvättbjörn som lillebror och vad är det som smäller i skogen?
Nils Andersson går i musikvärlden under namnet Nippe Svensk där han som textförfattare leker med stavelser och rim vilket också är fallet med Flykten från dagis som i meningen ”Han snaskar på smaskiga gotter och gottar sig muntert i snask”. Han har tidigare också medverkat med barnpoesi i ex. Stora boken om ABC och 123.
Illustratören Fredrik Dimrå har jag tidigare stiftat bekantskap med i boken Cirkoli där han gjorde sparsmakade illustrationer till bokens olika delar och kapitel. I Flykten från dagis får han visa prov på sin förmåga ordentligt och känslorna och rörelserna i bilderna kompletterar texten mycket väl och den genom historien återkommande fågeln är en härlig detalj. Bokens huvudperson är svår att både kön- och åldersbestämma och då jag läste den för barnen på arbetet gissade de på en kille för att hen hade kort hår och en tjej för att hen hade klänning. Åldern bedömde de till ca 5-7 år och min personliga åsikt är att huvudpersonen ser ut att vara runt 7 år men könet är obestämbart vilket jag bara ser som positivt.
Som pedagog inom förskolan måste jag dock avslutningsvis vända mig emot just ordet ”dagis” och jag brukar byta ut dagis mot förskola när jag högläser och det fungerar alldeles utmärkt rytmiskt att göra så även i denna bok.