Modingarna och alfabetet

mod1

Modingarna är ett gäng udda figurer som framför bokstäverna i alfabetisk ordning. Men berättelsen och konceptet är så mycket mer. Förutom att ’paketet’ är en genomtänkt pedagogisk helhet innehållande, bland annat, en ABC-bok, en cd-skiva med sång och musik, beskrivna rörelser och utskrivbara målarbilder, finns här ett perspektiv befriat från tillkrånglade tankar – att alla individer och bokstäver är unika finns inskrivet utan snack.

 

Visserligen framhålls att detta är ”[e]n normmedveten alfabetsramsa med rörelser till som stärker självkänsla och övar motorik, stavelser, rim och ömsesidighet”– det fina är att inget av detta märks utan bara är, i positiv bemärkelse!

En samling bokstäver, fyra i taget – med ett undantag: u, v, w, x, y; v och w låter lika men prova att skriva vvv så får du se, att de är olika de me’ (inte fyller samma funktion). Stora och små bokstäver – visserligen uppdelade i stora på ena sidan och små på den andra, men någon ordning måste det ju vara i ett system. Det mysiga är att de inte presenteras en och en utan som ett gäng olika som ingår i ett system.mod3

Vart annat uppslag visar bokstäverna mot en enfärgad bakgrund med några enkla upprepade former i annan färgton och inget mer, formerna kunde jag vara utan eftersom jag inte kan se att de tillför något, tydliga bokstäver räcker.

Vart annat uppslag innehåller den allra ljuvligaste bild som tänkas kan, full av fantasi, glädje, lekfullhet och rörelse – precis som det ska vara när man lär sig alfabetet. De korta textraderna är rimmade och rytmiska, även om man inte visste att det fanns musik till så känns det i kroppen – det är som en framförd rörelse- och musiksaga. Förutom alfabetsbokstäverna som uppslaget handlar om, är även några ord skrivna i annan stil och form; snart-sexåringen som kan alla bokstäver gav sig automatiskt på dem och tog flera som ordbilder. Fyraåringen njöt av detaljerna och uttryckte sig kärleksfullt om de roliga, goa och vänliga figurerna, och kände igen sin egen bokstav. Sång och musik fastnar direkt ;)mod2

Text och bild är kroppslig och full av känslor, individerna framhäver sig själva men inkluderar alltid andra i ord och/eller bildspråk: jag/ vi/ du/alla. ”EFGH Peka på min tå/ Till himlen kan vi NÅ!” Avslutningsvis ställer de sig alla i kö, glider liksom fram och vinkar adjö.mod4

Av material från AS-förlag framgår att affisch och förskole-/ skolpaket kan beställas; det känns som en given grej för alla förskolor. Under året kommer även en app och i nästa upplaga av boken kommer cd-n även att innehålla en musikvideo på teckenspråk, själv såg/lyssnade jag på videon där ett gäng individer i olika konstellationer framför ljud- och rörelseberättelsen: ”ABCD Huvudet på sned/Vill du vara med?”


Modingarna och alfabetet [Kombinerat material]
Författare: Annelie Salminen
Förlag: Annelie Salminen (2014)
ISBN: 9789197818414
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Författare: Marit Jonsson

Jag heter Marit Jonsson, är mamma och farmor, och har jobbat med barn i många år. Det är något alldeles speciellt med att läsa barn- och ungdomslitteratur, så jag fortsätter med det och berättar gärna om mina upplevelser när jag har läst klart. För mig är helheten viktig, en bok är både pärm och innehåll, har både text och bild, är skriven av någon och för någon, har tillkommit i en viss tid och i en kultur. Kanske tycker jag att detta är viktigt för att jag är både litteratur- och konstvetare, har fördjupat mig extra i barn- och ungdomslitteratur och i förhållandet mellan text och bild – och för att jag har läst många sagor och berättelser för många barn. När jag inte skriver om böcker skriver jag om något annat; som museer och utställningar, eller reportage om människor som är spännande, eller på min hemsida, eller korrekturläser, eller något annat som har med bilder, bokstäver och människor att göra…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *