Drömmen som brast

Drömmen som brastPå Nypon förlags hemsida beskrivs Tove, huvudpersonen i Drömmen som brast, så här:

Tove är något av en Lisbeth Salander i Stieg Larssons Millennium-serien. Hon är stark, orädd och oerhört duktig på datorer. Hon drivs av en egen inre kraft som imponerar både på hennes kompisar och på vuxna i hennes omgivning.

Drömmen som brast är den tredje boken i serien ”Hämndens labyrint”. I centrum för handlingen i böckerna står tonåringarna Tove och Nick. Livet har varit tufft mot Tove; hon har blivit överfallen av tre killar och detta har gjort att hon förändrats. Hon vill hämnas på dem en efter en. I den här boken är det någon som vill henne illa igen, någon planterar hasch i hennes skolväska och tipsar polisen om det.

Tove tar lagen i egna händer för att få reda på vem som gjort det här, och vilka det är som säljer hasch i staden. Hon råkar riktigt illa ut, så illa att hennes liv står på spel! Som tur är har hon en klok vän i Nick…

Det är en kort men instensiv och spännande berättelse. Jag läser med hjärtat i halsgropen en stund för det här är en story som griper tag i mig. Kanske för att jag har elever i samma ålder som huvudkaraktärerna. Jag funderar på att testa boken som högläsning för mina åttor. För lärare som vill arbeta med den här boken finns arbetsmaterial och uppgifter på Nypon förlags sida, klicka här för att komma dit. Där finns också information om de två första böckerna i serien; Tjejen som ville hämnas och Mannen som väckte drömmar.

Något som jag däremot inte riktigt gillar är titeln på boken och inte heller boksomslaget, tycker inte att vare sig den ena eller det andra stämmer så särskilt bra med innehållet. Jag skulle vilja se en tuff, självständig tjej – Tove – på omslaget istället.


Drömmen som brast
Författare: Jörn Jensen
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 80
ISBN: 9789187221736
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Kanske gillar du också:

Författare: Helena Eriksson

Jag heter Helena Eriksson och är beroende av böcker av alla slag! Jag tycker om att läsa tyst, läsa högt, läsa för njutning, läsa för att lära och att läsa för att ge andra en upplevelse. Att hjälpa andra att upptäcka glädjen med att läsa försöker jag göra ofta genom att läsa för min son (född 2006) för min dotter (född 2010) och i mitt yrke som lärare för mina tonårselever.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *