Betydelsen av högläsning tillsammans med barn

Junibacken och Läsrörelsen inbjöd ikväll till en debatt med rubriken ”Betydelsen av högläsning tillsammans med barn”. Panelen bestod av Marianne von Baumgarten-Lindberg, barnboksexpert och redaktör, Susanna Ekström, f.d. universitetsadjunkt vid institutionen för barn- och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet, Behrang Miri, konstnärlig ledare för barn- och ungdomsverksamheten på Kulturhuset, Mats Myrberg, professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet med särskild inriktning mot läs- och skrivpedagogik, Mats Berggren, författare, Anne-Marie Körling, lärare med specialinriktning läs- och skrivutveckling samt Ulf Larsson, vd för Junibacken.

Enligt en undersökning Junibacken och Läsrörelsen genomfört är det endast en tredjedel av alla föräldrar som läser för sina barn varje dag. Viss kritik riktades mot tillförlitligheten i denna studie men alla var hur som helst enade om att ämnet förtjänar att belysas.

Varför ska vi då läsa högt tillsammans med barn?

  • Vi behöver utsättas för språket – klangen, tonen, rytmen och orden i det
  • Berättelser är abstrakta – man måste lära sig hur de fungerar
  • Den fysiska närheten – det är relationsbyggande och skapar känslor
  • Man delar en upplevelse

När ska vi läsa?

  • Börja redan för magen – i sjätte fostermånaden är hörselsinnet fullt utvecklat
  • Läs ofta
  • Sluta inte bara för att barnet kan läsa självt
  • Låt inte högläsningen endast vara en insomningsaktivitet
  • Högläsningen i skolan är väldigt viktig
  • ”Ha alltid favoritboken med i barnvagnen” – lästillfällen dyker upp hela tiden

Vad ska vi läsa?

  • En variation av bilder och texter, en mångfald ger starka, rika upplevelser
  • Igenkänning, upprepning och överraskning
  • Läsningen ska beröra
  • När barnet säger ”igen” – då är det kvalitativ läsning för just det barnet

Hur ska vi läsa?

  • Vi ska läsa rytmiskt och med känsla
  • Texterna behöver levandegöras och gestaltas
  • Det lästa ska diskuteras och berättelser ska bytas
  • Att läsa för 1-2-åringar är ingen stillasittande aktivitet
  • Ta orden och lek kreativt

Hur kan vi stimulera och uppmuntra intresset för läsning?

  • Tillgängliggöra böcker på fler platser än bibliotek och bokhandeln – läsning får inte bli en klassfråga
  • Utgå från barnets intressen
  • Ge stöd åt pågående läsprojekt
  • Läs, läs, läs för barnen

Panelen uttryckte också att föräldrar behöver bättre kunskap om barnböcker, var hittar man den informationen?

Här hos oss på barnboksprat såklart!

 

Författare: Veroniqa Sjöquist

Jag heter Veroniqa och är omåttligt förtjust i böcker och läsning sen barnsben. Då svämmade min bokhylla över av Fem-böcker, Wahlströms röd-gröna ryggar och allsköns hästböcker. Numera är jag mamma till två pojkar, födda 2002 och 2006, och jag gör mitt bästa för att hålla deras bokhyllor välfyllda. Jag arbetar som lärare i åk F-3 och läser mycket litteratur för barn och unga på jobbet men också hemma för att hålla mig à jour och för att många böcker i den här kategorin helt enkelt är så vansinnigt bra! Att högläsa en bok för barn är så mycket mer än att bara läsa texten och titta på bilderna. Presentationen, uppläsningen och samtalet kring boken skapar en helhetsupplevelse. "The reader brings to the text his past experience and his present personality." - Louise M. Rosenblatt

10 reaktioner till “Betydelsen av högläsning tillsammans med barn”

  1. Åh vilket bra inlägg! Själv har jag läst en bok som handlar om ämnet: http://josjos.se/blog/2011/07/25/fox-mem-lasa-hogt/
    Kan rekommendera.
    Jag vill dock tillägga att det finns perioder för vissa barn då det kanske inte funkar att läsa för dem. Jag själv blev väldigt stressad med första barnet som inte hade ro att lyssna på böcker förrän han var 1,5 år. Vi har dock alltid haft böcker tillgängliga och nu älskar han böcker som 4,5-åring. Vi läser varje kväll och böcker är en stor del av hans liv. Vissa perioder har han suttit själv och bläddrat i böcker långa stunder.
    Efter att ha läst boken (länk ovan) så försöker jag läsa med extra mycket inlevelse och barnen älskar det :)

  2. Jättebra inlägg!
    Jag började läsa för min dotter när hon var endast 3 månader. Vi körde samma bok och jag hade samma tonfall på rösten vid olika avsnitt vilket hon lärde sig snabbt. Jag kunde se hur hon ibland spärrade upp ögonen med förväntan för att hon visste att jag skulle gå upp i falsett eller göra något annorlunda. Idag läser och skriver hon för fullt :0)

  3. Jag håller med om betydelsen av högläsning (för det är ju så roligt också!) och tror på vikten av ett hem med tillgång till olika böcker. Men jag funderar på om studier som visar den otroliga vikten av högläsning (tidigt) och verskunnande för att få ett framgångrikt läsande barn, kan stressa och skapa oro, speciellt om barnet sedan får svårigheter med läsning trots idoga föräldrar som läst varje ledig stund. Gjorde de något fel? För lite högläsning? Fel böcker?
    Min mamma läste rent och klart redan som 5-åring, sedan slukade hon alla böcker som kom i hennes väg, ofta vuxenböcker. Ingen hade medvetet högläst för henne, fanns knappt några böcker att tillgå. Ibland handlar det om intresse och medfödd förmåga, medan andra verkligen måste kämpa trots bra förutsättningar i hemmet. Ville bara med detta säga att det är inte så enkelt som det låter. Men läs på så ofta det går, ha gärna flera läsprojekt på gång, så kan lässtunden anpassas efter tid och humör.

  4. Jag håller med Malin. Det blir lätt en stressfaktor! Barn är olika och föräldrar är olika. Själv tycker jag dagens bästa stund är när jag och barnen sjunker ner i vårt myshörn för att läsa på kvällen. Då tankar man föräldraenergi så det heter duga :)

  5. Jag tror personligen att lusten till läsandet är själva nyckeln och lusten kan du aldrig skapa i en situation där barnet eller föräldern (eller läraren eller vem det må vara) är stressad eller där någon upplever det hela som ett tvång.

  6. Förstår vad ni menar men det där beror nog på vad man fokuserar på också. Jag uppmuntrar nog mer kreativitet än att skriva korrekt och läsa bra. Vill man inte läsa böcker så finns det jätteroliga serietidningar. Skriver man dåligt så spelar det ingen roll ifall man har gjort en rolig saga osv.
    Jag brukar säga till min dotter att strunta i alla måsten, inte snegla på andra och skapa utifrån sig själv – hon har lite svårt för det och har väldigt höga krav på sig själv som jag hoppas inte kommer ifrån mig.
    Det är som du säger Veronica – med lusten finns ingen stress och mina barn tycker verkligen om böcker och att jag läser för dem. Jag har ju en känsla kring att läsandet skapar ”tänkande” barn som kan tolka omgivningen och känslor bättre. De blir mer empatiska människor. Så för mig är böcker inte en stressfaktor – det är en fantastisk värld att upptäcka. Vad som dock kan vara stressigt är läxor från dotterns skola och då hon INTE vill läsa vissa texter. Det är enda gången jag upplever läsningen som jobbig.
    Kram!

  7. För min del som inte har skolbarn ännu så handlade stressen mest om när första barnet var litet och inte hade ro att läsa. ALLA påpekar ju vikten av att börja i tid. Fast jag tröstar numera andra att vi inte läste förrän han var 1,5 år och nu är väldigt verbal och älskar böcker.

  8. Kloka tankar från er allihop! Lusten ska inte underskattas, den är grunden till allt! För barn och för vuxna. Högläsning kan bidra till lust, så absolut mer sådant. En annan sak för lite större barn är ljudböcker. Känner barn som slukat dessa och sett fram emot att få lyssna i fred. Ljudböcker ger inte den speciella närhet som högläsning ger, men för vissa barn så kan det i perioder fungera utmärkt och ge fantasin en skjuts. Det är inte fel för sådana ljudboks-barn att ”störa” lite med att läsa högt så ofta det går, för ingen kan egentligen motstå högläsning. Jag älskar det – vuxna borde också högläsa för varandra!

  9. Så roligt att läsa detta. Jag har inte slutat att läsa högt för mina barn utan vi håller på, kväll efter kväll, barnen är nu 9 och 12 år gamla. Det har absolut funnits kvällar då jag inte orkat egentligen men det har funnits lååångt fler kvällar då jag längtat efter vår lässtund. Poängen för mig är att vi delar en läsupplevelse. Vi refererar ofta till böcker vi läst och det är kul att vi gör det tillsammans. Maken deltar inte i aktiviteten men han är nöjd ändå :-)

  10. Nej, det är ju liksom en sak att läsa själv och en annan att läsa tillsammans. Jag tänker läsa för mina barn (6 och 9) tills de ber mig sluta helt enkelt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *