Astrid Lindgren om ”bra barnböcker”

Vi har väl alla sökt i bokhandlar, bibliotek och cyberspace på jakt efter ”bra barnböcker. Kanske var det just det sökandet som förde oss hit, till den här bloggen. Och säkert har många av oss också någon gång frågat vad som egentligen är en ”bra barnbok” – och kommit fram till att det helt uppenbart råder delade meningar om den saken. Barn, kritiker, litteraturvetare, föräldrar, författare, lärare och bibliotekarier har knappast en och samma åsikt i frågan. Men låt oss idag gå till en auktoritet på området och ta del av vad hon har att säga om saken: låt oss gå till Astrid Lindgren.

Astrid Lindgren var vid sidan om sitt eget skrivande också, som många vet, anställd på Rabén & Sjögren. 1946 – 1970 var hon redaktör och ansvarig för barnboksavdelningen, och under den tiden läste hon förstås en mycket stor mängd barnboksmanus. I essän ”Litet samtal med en blivande barnboksförfattare” och i en artikel i sista numret av Svensk Litteraturtidskrift från 1983 ger hon sin syn det här med ”bra barnböcker”.

  • Det finns inget ”recept” på hur en bra barnbok ska vara. Varför frågar man efter det men inte efter hur en bra roman ska vara? Eller en bra diktsamling? Astrid Lindgren skriver: ”Den ska vara bra. Jag försäkrar att jag grubblat på det länge, men jag hittar inget annat svar: Den ska vara bra.”
  • Språket, det är nästan det allra viktigaste. Att språket och bokens innehåll bildar en harmonisk enhet. Man ska inte tala över huvudet på barnen, inte heller ”tala ner till dem”. Man kan visst ge barnen ord som de inte känner till och som väcker deras ordglädje, men man får inte glömma bort att barn har begränsade erfarenheter.
  • Barnböcker bör inte vara skrivna för att tillgodose den för tillfället rådande opinionen om hur en ”bra barnbok” ska vara. Det kan hur som helst ändras så fort. Författaren bör hellre rådfråga barnet inne i sig själv (om hur boken ska vara), för det barnet vet bäst vad det söker i sina böcker.
  • Barn likaväl som vuxna har rätt till fritt skapande författare och till alla slags böcker. ”Skriv fritt och av hjärtat lust! /…/ Ty utan frihet slokar diktens blomma var den än växer.”
Min tanke efter att ha summerat Astrid Lindgrens är att visst, egentligen är det ganska självklart: om man frågar vad en ”bra barnbok” är, då blir följdfrågan: ”bra för vem”? För barnet? För den vuxne som ska läsa? (Om det är ett litet barn.) För bokhandlaren eller förläggaren som ska tjäna sitt levebröd på att sälja böcker? För författaren? För recensenten? Inte konstigt att man finner många olika svar på frågan vad som är en bra barnbok.

”Litet samtal med en blivande barnboksförfattare” är inkluderad i boken Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult: barndomsminnen och essäer.

Författare: Astrid Lindgren
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 157
ISBN: 9789129667400
Köp: t.ex. hos Bokus  eller Adlibris, eller låna på bibliotek.

Finns även som ljudbok på CD, inläst av Astrid Lindgren. ISBN: 9173130346. Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris, eller låna på bibliotek.


”Varför skriver man barnböcker” (artikel i sista numret av Svensk Litteraturtidskrift 1983) finns att läsa i Det gränslösaste äventyret: om böcker, läsning och att skriva för barn. (Omslagsbild längst upp i inlägget.)
Författare: Astrid Lindgren
Förlag: Eriksson och Lindgren (2007)
Antal sidor: 134
ISBN: 9789185199969
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris, eller låna på bibliotek.

Författare: Candra Karlholm

Hej! Jag heter Candra Karlholm, är född 1977 och bor på Färingsö utanför Stockholm, med min man Mikael och vår bokslukande dotter Frida, fem år. Jag är litteraturvetare och dramapedagog med stort intresse för böcker, läsning, skrivande, färg och form. Jag har läst “Att skriva för barn och ungdom” på Karlstad Universitet och går för närvarande Skrivarakademins ettåriga distanskurs “Att skriva”. Förutom här skriver jag på min egna blogg: Boktyckeri - om stor litteratur för de små.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *