Två böcker om empati

Det här inlägget handlar om två böcker från bokförlaget Zimzalabim. Det är ett litet förlag som har valt att lyfta empati på ett pedagogiskt sätt.

Ungefär samtidigt som den tredje delen i serien om Rosa-Emma släpptes kom även den första boken om barnen på Stallbackens förskola: Bestämmarstenen.

Även om böckerna har olika författare och illustratörer har de en del likheter. De tar upp viktiga ämnen, sådant som handlar om hur vi är mot varandra och hur vi känner.

Dela med dig – lämna ingen utanför (den tredje boken om Rosa-Emma) börjar med att Emma fyller år. Bland mycket annat får hon ett paket med fotbollskort, som hon blir väldigt glad för. Det är nämligen så att de flesta i hennes klass redan har sådana kort och nu kan de alla spela tillsammans. Eller inte riktigt alla. Samuel har inte några kort och kan inte vara med. Under fruktstunden upptäcker Emma att två av hennes kort är borta! Trots att Samuel egentligen inte ville det har han nu blivit en tjuv.

Precis som de två tidigare böckerna är detta en tydligt pedagogisk bok och barnen lär sig snart att det är fel att stjäla, men också att man inte ska stänga ute någon från leken.

I Bestämmarstenen möter vi Kevin och hans bästa kompis Linus. När de leker tillsammans är det alltid Kevin som bestämmer. Det blir alltid sådana lekar som Kevin tycker är tuffa och det är till exempel inte tufft att leka med tjejer. Men vägen till såväl ett mjukare som ett mer demokratiskt lekande går genom en bestämmarsten som de får av sin fröken.

 

Även böckernas personliga drag är något som de har gemensamt. Dela med dig – lämna ingen utanför är skriven av Ulrika och Mats Slottner och bilderna är gjorda av Mats mamma Lilian Johansson. Bestämmarstenen är skriven av Petra Peterson och illustrerad av Eva Norling, som båda arbetar inom förskola. Det här är alltså två böcker som är familje-/kollegaprojekt.

Och när man tittar på böcker som ges ut är både böckerna om Rosa-Emma och Bestämmarstenen annorlunda alternativ. De har en hemmasnickrad stil samt är mycket pedagogiska inom området etik och moral.

Ingen av de här böckerna riktigt funnit sin plats hemma hos oss, troligtvis på grund av den så tydligt pedagogiska tonen med läraren/förskolepedagogen som rättesnöre.  Men jag tycker att de här böckerna är ett trevligt initiativ som visar att det kan vara okej att göra en bok på sitt eget sätt.

Läs om Låt alla vara med – tillsammans är vi starka (första boken om Rosa-Emma)

 Läs om Tala sanning – lyssna på varandra (andra boken om Rosa-Emma)

 


Dela med dig – lämna ingen utanför
Författare: Ulrika och Mats Slottner
Illustratör: Lilian Johansson
Förlag: ZimZalabim (2011)
Antal sidor: 26
Rekommenderad åldersnivå: 3-9 år
ISBN: 9789197888653
Köp: t.ex. hos Adlibris, BokusellerZimzalabim

Provläs

Bestämmastenen
Författare: Petra Peterson
Illustratör: Eva Norling
Förlag: ZimZalabim (2011)
Antal sidor: 26
ISBN: 9789197888653
Köp: t.ex. hos Adlibris, BokusellerZimzalabim

Provläs

Kanske gillar du också:

Författare: Emma Lindström

Jag heter Emma Lindström och tycker att det är jättespännande att få ta med dig på några av de resor jag gör i barnböckernas värld. För det mesta läser jag för mina två barn, Elis, som föddes direkt efter stormen Gudruns ankomst vintern 2005 och Olof, som föddes fredagen den 13, våren 2007. Med tanke på deras maffiga ankomst är det kanske inte helt oväntat att de älskar äventyrsfyllda böcker, men vi läser även en hel del lugna och mysiga böcker. Jag arbetar som förskollärare och har läst en läs- och skrivutvecklingskurs samt en barnbokslitteraturkurs i min utbildning. Jag tycker också väldigt mycket om att skriva själv. För tillfället har det resulterat i två böcker som jag tryckt upp för eget bruk.

1 reaktion till “Två böcker om empati”

  1. Hej
    Jag är författare till Bestämmarstenen. Mycket riktigt att boken har en tanke bakom och lyfter tydligt fram etik och moral, och på ett sätt som barnen inom förskolan väl känner igen. Tanke är att den i första hand är för förskolor, men passar i bokhyllan hemma hos förskolebarn. Meningen är att man efter sagan för en dialog kring barns lek, och flera har sagt till mig att de fått veta detaljer kring deras barns lek som de inte innan visste. Sagan triggar igång tankar/känslor. Den används även som underlag på förskolor som reflektion och specialpedagoger använder den i handledning med personal. Jag ville visa att barn som Kevin är barn i behov som behöver vuxna runt sig som vet hur de innerst inne känner, och sätter ord på deras känslor. Hemmasnickrad är den inte, utan 25 års erfarenhet i förskola som förskollärare ligger bakom. Tack för att ni lyfte boken här. MVH Petra

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *