Lättläst och coolt

I förra veckan skrev Marit Jonsson om I mål av Dee Phillips. Jag har läst ytterligare två av Dee Phillips lättlästa bildromaner för ungdomar; Försök igen och Full fart! Att läsa dessa böcker är att kastas hals över huvud in i en engagerande situation. De spretigt snygga bilderna, som täcker uppslagen helt, placerar böckerna någonstans mittemellan serier och romaner. Jag tror att de kan lyckas fånga även riktigt läsovilliga tonåringar.

Försök igen handlar om Anna, som just flyttat. Hon hatar den nya staden, för det finns ingenstans att skejta. Hon hatar att hon måste bo där bara för att mamma ville flytta ihop med sin nya kille. Hon hatar att hon plötsligt har en styvbror. Ingenting känns bra. När hon försöker skejta ner för ett räcke ramlar hon och just då kommer en kille…

Ett uppslag ur Försök igen

Full fart! handlar om fyra ungdomar som hittar en bil. Nycklarna sitter i och det är bara att köra. Men det slutar inte bra.

Ett uppslag ur Full fart!

Kolla upp Dee Phillips om du känner en tonåring som inte vill läsa!


Försök igen
Författare: Dee Phillips
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 48
ISBN: 9789186447113
Köp: jämför priser

Full fart!
Författare: Dee Phillips
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 48
ISBN: 9789186447106
Köp: jämför priser

Kanske gillar du också:

Författare: Helena Ferry

Jag heter Helena Ferry och gillar att läsa, skriva och dricka te. Barnböcker läser jag med mina barn Ava och Sander (födda 2008 och 2012), ungdomsböcker läser jag helt och hållet för min egen skull. Jag tycker att vuxna borde läsa mer ungdomsböcker! Det händer att jag lobbar för det lite diskret genom att ge bort ungdomsböcker i present. Till vardags arbetar jag som systemutvecklare på ett konsultbolag. Jag tycker det är roligt med webbutveckling och det praktiska arbetet med bloggen bakom kulisserna faller därför på min lott. Mer om mig finns att läsa på min vardagslivsblogg Helenas dagar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *