Lättläst och coolt

I förra veckan skrev Marit Jonsson om I mål av Dee Phillips. Jag har läst ytterligare två av Dee Phillips lättlästa bildromaner för ungdomar; Försök igen och Full fart! Att läsa dessa böcker är att kastas hals över huvud in i en engagerande situation. De spretigt snygga bilderna, som täcker uppslagen helt, placerar böckerna någonstans mittemellan serier och romaner. Jag tror att de kan lyckas fånga även riktigt läsovilliga tonåringar.

Försök igen handlar om Anna, som just flyttat. Hon hatar den nya staden, för det finns ingenstans att skejta. Hon hatar att hon mÃ¥ste bo där bara för att mamma ville flytta ihop med sin nya kille. Hon hatar att hon plötsligt har en styvbror. Ingenting känns bra. När hon försöker skejta ner för ett räcke ramlar hon och just dÃ¥ kommer en kille…

Ett uppslag ur Försök igen

Full fart! handlar om fyra ungdomar som hittar en bil. Nycklarna sitter i och det är bara att köra. Men det slutar inte bra.

Ett uppslag ur Full fart!

Kolla upp Dee Phillips om du känner en tonåring som inte vill läsa!


Försök igen
Författare: Dee Phillips
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 48
ISBN: 9789186447113
Köp: jämför priser

Full fart!
Författare: Dee Phillips
Förlag: Nypon förlag
Antal sidor: 48
ISBN: 9789186447106
Köp: jämför priser

Författare: Helena Ferry

Jag heter Helena Ferry och gillar att läsa, skriva och dricka te. Medan barnen var små läste jag mycket med dem och skrev ofta om böckerna här på Barnboksprat. Jag läser fortfarande gärna barn- och ungdomsböcker för min egen skull, något jag tycker att fler borde göra. Det händer att jag lobbar för det lite diskret genom att ge bort ungdomsböcker i present. Till vardags jobbar jag med att bygga webbplatser. Det praktiska arbetet med bloggen bakom kulisserna faller därför på min lott, faktiskt är jag mer administratör än skribent numera. Mer om mig finns att läsa på min vardagslivsblogg Helenas dagar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *